Gratis YouTube-bannersjablonen voor 2023 [+ 8 Best Practices] (2024)

Inhoudsopgave

Wat is een YouTube-banner?

Afmetingen YouTube-banner

Gratis YouTube-bannersjablonen

Een YouTube-banner uploaden of wijzigen

8 praktische tips voor YouTube-banners

Je YouTube-banner is een reclamebord voor je merk bovenaan je YouTube-kanaalpagina. Het is het eerste wat mensen zien als ze je kanaal bezoeken, en als zodanig is het geweldig onroerend goed om je merk te promoten. Het behoeften aantrekkelijk en boeiend genoeg zijn om de aandacht van uw publiek te trekken.

Inhoudsopgave

Afmetingen YouTube-banner

Gratis YouTube-bannersjablonen

Een YouTube-banner uploaden of wijzigen

8 praktische tips voor YouTube-banners

1. Laat uw doelen uw ontwerp bepalen

2. Optimaliseer voor desktop en mobiel (advertentie blijft binnen het “veilige gebied”)

3. Overweeg om uw logo toe te voegen

4. Kies consistente merkkleuren en lettertypen

5. Zorg voor een duidelijk focuspunt

6. Voeg links toe naar je sociale media en website

7. Pin een belangrijke video vast onder je YouTube-banner

8. Voeg CTA’s toe

Maar wat maakt een opvallende bannerafbeelding? Blijf lezen voor meer informatie over het maken van de perfecte aangepaste banner. We hebben zelfs gratis YouTube-bannersjablonen toegevoegd om u op weg te helpen!

Een YouTube-banner is de grote afbeelding bovenaan een kanaalpagina. Het is een van de eerste elementen die een kijker ziet wanneer hij een kanaal bekijkt. Bovenop de afbeelding (die tekst in het ontwerp kan bevatten), bevatten YouTube-banners ook links naar websites en sociale media in de rechterbenedenhoek.

Een YouTube-banner heeft een vergelijkbare functie als Facebook-omslagfoto’s en het belangrijkste doel is om je kanaal en merk visueel te introduceren.

Maar het kan meer dan er alleen schattig uitzien. Enkele manieren waarop u een YouTube-banner strategisch kunt gebruiken, zijn:

  • Het promoten van nieuwe producten of diensten in de afbeelding
  • Tekst toevoegen die beschrijft wat kijkers van je kanaal kunnen verwachten, hoe vaak je nieuwe video’s uploadt en waarom ze zich moeten abonneren
  • Zorg ervoor dat uw YouTube-banner consistent is met uw merk op andere sociale mediaplatforms
  • Inclusief een call-to-action (CTA) in het ontwerp

YouTube-banners kunnen de boodschap van uw merk effectief en efficiënt delen met nieuwkomers op uw kanaal, met minimale inspanning van uw kant.

Afmetingen YouTube-banner

Voordat u begint met het maken van een YouTube-banner, moet u weten hoe groot deze moet zijn. Een banner met een onjuist formaat kan leiden tot problemen zoals onleesbare tekst of het wegvallen van een belangrijk deel van uw afbeelding.

Houd er rekening mee dat mensen je YouTube-kanaalafbeeldingen zien op desktopcomputers, mobiele apparaten en zelfs smart-tv’s. Gebruik de volgende YouTube-bannerafmetingen om ervoor te zorgen dat uw afbeelding correct wordt weergegeven op alle apparaten:

  • Minimale afmeting voor upload: 2.048 x 1152 px met een beeldverhouding van 16:9
  • Minimale veilige ruimte voor tekst en logo’s: 1.235 x 338 px
  • Maximale breedte: 2.560 x 423 px
  • Bestandsgrootte: 6 MB of kleiner

Maak je geen zorgen als je niet zeker bent van de breedte en hoogte van een afbeelding. Je kunt altijd beginnen met het aanpassen van een van onze YouTube-bannersjablonen, die vooraf zijn ingevuld met de juiste afmetingen.

En we hebben het proces opgesplitst in acht eenvoudige stappen. Lees verder om te beginnen met het maken van uw eigen designer YouTube-banner.

In relatie : 6 plaatsen om goedkope advertenties online te kopen (waar u nog niet aan heeft gedacht)

Een YouTube-banner uploaden of wijzigen

Zodra je je nieuwe YouTube-banner hebt gemaakt, is het tijd om deze naar je kanaalpagina te uploaden. Als je de YouTube-bannersjablonen van Moyens I/O hebt gebruikt, hoef je het formaat van de banner niet aan te passen om er zeker van te zijn dat hij perfect past.

Hier leest u hoe u de banner op uw YouTube-kanaalpagina op desktop kunt uploaden of wijzigen.

Stap 1: Ga naar YouTube Studio en log in op je account.

Stap 2: Selecteer Maatwerk in het linkermenu. Kies dan Branding.

Stap 3: Klik Uploaden onder Bannerafbeelding en selecteer vervolgens een afbeelding om te uploaden als uw YouTube-banner.

Stap 4: Selecteer indien nodig de voorbeeldmodus en snijd de afbeelding bij. Selecteer Klaar.

Stap 5: Kiezen Publiceren.

Als je je YouTube-banner wilt uploaden met je mobiele apparaat, moet je het volgende doen:

Stap 1: Open de YouTube-app of YouTube Studio-app.

Stap 2: Tik op je profielfoto in de rechterbovenhoek.

Stap 3: Selecteer Kanaal bewerken. (Als je de YouTube-app gebruikt, moet je tikken Jouw kanaal eerst en dan Kanaal bewerken of klik op het potloodpictogram).

Stap 4: Bewerk uw bannerafbeelding door op het camerapictogram in de rechterbovenhoek van de banner te klikken.

Stap 5: Kies een afbeelding om te uploaden als je nieuwe YouTube-banner.

Stap 6: Selecteer Redden.

En dat is alles. Nu heb je een mooie, merkafbeelding die prominent op je kanaal wordt weergegeven.

1. Laat uw doelen uw ontwerp bepalen

Uw YouTube-banner moet worden ontworpen met uw algemene YouTube-marketingstrategie in gedachten. Moet u een specifieke CTA opnemen om uw doelen voor sociale media te ondersteunen? Moet je kijkers aanmoedigen zich op je kanaal te abonneren? U kunt eenvoudig een YouTube-banner rond de persoonlijkheid van uw merk maken, en dat is ook een geweldige optie.

Popsugar Fitness gebruikt zijn YouTube-banner om de videoseries Dance Fitsugar en Class Fitsugar te promoten.

U kunt uw YouTube-banner ook gebruiken om producten te promoten. @1bike1world gebruikt zijn YouTube-banner om een ​​kinderboek over Nala de kat en haar reisavonturen te delen.

Een YouTube-banner kan ook worden gebruikt om kijkers aan te moedigen abonnee te worden door hen te vertellen wat ze kunnen verwachten. Op de kanaalbanner van Chad en Claire staat duidelijk waar hun YouTube-video’s over gaan en hoe vaak ze nieuwe video’s kunnen verwachten.

Wat je ook besluit, zorg ervoor dat je een YouTube-banner maakt die je doel ondersteunt.

2. Optimaliseer voor desktop en mobiel (advertentie blijft binnen het “veilige gebied”)

22% van de YouTube-kijkers kijkt vanaf een mobiel apparaat. Dat betekent dat, hoewel je YouTube-banner technisch gezien 2.560 x 1.440 px is, de meeste mensen een veel kleiner gebied zullen zien.

Zorg ervoor dat u de belangrijkste informatie opneemt in het ‘veilige gebied’ van uw YouTube-banner, dwz binnen een gebied van 1.546 x 423 px. Dit zorgt ervoor dat uw tekst of belangrijke afbeeldingen worden weergegeven, ongeacht welk apparaat wordt gebruikt om uw profiel te bekijken.

U wilt ook controleren of uw tekst leesbaar is op kleinere apparaten zoals een telefoon.

3. Overweeg om uw logo toe te voegen

Eerste dingen eerst. Wie ben je? Zorg ervoor dat dat meteen duidelijk is. Nieuwe bezoekers van uw pagina zullen het willen weten.

Plaats uw logo op een voor de hand liggende, zichtbare plek tegen een kleur waardoor het eruit springt. Zorg er ook voor dat het zich binnen het “veilige gebied” bevindt.

Neem bijvoorbeeld het Elle YouTube-kanaal. Het logo is zwart en geplaatst tegen een achtergrond met een lichtere schaduw, zodat het opvalt. Het heeft ook een dubbele taak door Elle’s 2022 Women in Hollywood Honorees op te nemen om nieuwe inhoud van het tijdschrift te promoten.

In relatie : BEKIJK: "Ze blijven je beuken" Voormalig SB-kampioen steunt Colts voor een Super Bowl-run

Weet u niet zeker waar u uw logo moet plaatsen? Onze sjablonen bieden suggesties.

4. Kies consistente merkkleuren en lettertypen

Dit is bijna vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat uw YouTube-banner consistent is met de manier waarop u uw merk presenteert op uw online aanwezigheid. Kijkers kunnen je merk gemakkelijk herkennen als je een duidelijke trend hebt met je branding.

Deze regel geldt zelfs als je YouTube-aanwezigheid relaxter of gekker is dan je andere sociale kanalen. Mensen die specifiek je merk willen volgen, zullen eerder op die volgknop klikken als ze weten dat ze de ‘juiste’ versie van jou op YouTube hebben.

5. Zorg voor een duidelijk focuspunt

Zoals bij elke billboard-advertentie geldt: hoe eenvoudiger de boodschap, hoe gemakkelijker deze wordt ontvangen. Probeer niet te veel te doen met je YouTube-kanaalafbeeldingen.

Gebruik deze kleine ruimte in plaats daarvan verstandig voor datgene waarop u wilt dat kijkers zich op uw merk concentreren. Maak je boodschap duidelijk. Dit doe je eenvoudig door het bij één afbeelding en een logo te houden tegen een simpele achtergrond.

Blogilates, een fitnesskanaal, heeft een eenvoudige maar krachtige YouTube-banner. Het heeft een duidelijke focus en maakt ook duidelijk waar het kanaal over gaat door een slogan toe te voegen “Vind het plezier in fitness”.

6. Voeg links toe naar je sociale media en website

Uw YouTube-banner bevat de mogelijkheid om naar uw andere sociale platforms en website te linken. Als u dat doet, verschijnen die links in de rechterbenedenhoek.

Dit is geweldig! Omdat de kans groot is dat als iemand de tijd heeft genomen om je YouTube-pagina te bezoeken, ze ook geïnteresseerd zijn in de rest van je online aanwezigheid.

Het is belangrijk om je YouTube-kanaalafbeelding te ontwerpen met niets belangrijks in de rechterbenedenhoek, behalve een achtergrondkleur die ervoor zorgt dat je pictogrammen opvallen.

7. Pin een belangrijke video vast onder je YouTube-banner

Bekend als een kanaaltrailervideo, kunnen YouTubers permanent een video weergeven bovenaan hun kanaalpagina, direct onder de YouTube-banner. Deze vastgezette video kan je beste werk, nieuwste video of meest bekeken video markeren.

Je kunt nog een stap verder gaan door een echte trailer te maken. Net als bij filmtrailers kun je een trailer maken voor je kanaalcontent en delen wat je behandelt in je video’s en de interesse van een kijker wekken.

Shopify koos ervoor om een ​​uitlegvideo weer te geven waarin de basisprincipes van het e-commerceplatform worden behandeld. Door nuttige inhoud te delen, is de kans groter dat kijkers terugkomen of zich abonneren voor meer tips over het gebruik van Shopify.

8. Voeg CTA’s toe

Welke richting je ook kiest, onthoud: de rest van je YouTube-pagina heeft al veel te doen. Als je wilt dat mensen actie ondernemen (abonneren, je volgen op een ander sociaal kanaal of een van je video’s bekijken), laat je banner ze dan niet overweldigen.

U kunt een CTA rechtstreeks aan uw YouTube-banner toevoegen. Maar u kunt ook uw sitelinks in de rechterbenedenhoek bewerken om een ​​CTA op te nemen.

Nadat je een YouTube-banner met merknaam hebt gemaakt, is de volgende stap in je YouTube-traject ervoor zorgen dat je inhoud even aantrekkelijk is. Bekijk onze complete gids voor het maken van een winnende YouTube-strategie voor meer informatie hierover.

Laat je YouTube-kanaal en publiek sneller groeien met Moyens I/O. Het is eenvoudig om YouTube-video’s te beheren en in te plannen en om uw video’s snel te publiceren op Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn en Twitter – allemaal vanaf één dashboard. Probeer het vandaag nog gratis.

Gratis YouTube-bannersjablonen voor 2023 [+ 8 Best Practices] (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Frankie Dare

Last Updated:

Views: 5371

Rating: 4.2 / 5 (73 voted)

Reviews: 88% of readers found this page helpful

Author information

Name: Frankie Dare

Birthday: 2000-01-27

Address: Suite 313 45115 Caridad Freeway, Port Barabaraville, MS 66713

Phone: +3769542039359

Job: Sales Manager

Hobby: Baton twirling, Stand-up comedy, Leather crafting, Rugby, tabletop games, Jigsaw puzzles, Air sports

Introduction: My name is Frankie Dare, I am a funny, beautiful, proud, fair, pleasant, cheerful, enthusiastic person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.